ПРИПРЕМНИ ПРЕДШКОЛСКИ ПРОГРАМ
Припремни предшколски програм као посебан део предшколског програма остварује се са децом у години пред полазак у школу. Део је редовног програма предшколске установе у целодневном трајању, девет месеци у години пред полазак у школу.
Непосредан циљ припремања деце за школу је да се допринесе њиховој зрелости или готовости за живот и рад какав их очекује у школи. Наведени циљ се остварује у контексту општег циља предшколског васпитања да доприноси целовитом развоју детета стварањем услова и подстицаја који ће омогућити да свако дете развија све своје способности и особине личности, проширује своја искуства, израђује сазнања о себи, другим људима и свету око себе, као основе за стицање нових облика учења, сазнавања и понашања.
Важни аспекти припремног предшколског програма су:
- подстицање осамостаљивања
- подршка физичком развоју
- јачање социо-емоционалне компентенције
- подршка сазнајном развоју
- неговање радозналости
- поштовање индивидуалности и
- подстицање креативности.
Социо-емоционални развој
Основни задатак у овој области је развијање социјалних вештина детета. Предшколска установа ствара услове деци да развијају поверење и самопоштовање, да брину о себи и личној сигурности, развијају самосталност и иницијативу, формирају културно-хигијенске и радне навике, изражавају своје потребе и осећања на конструктиван начин, развијају саосећајност и вештине слушања, поштују своје потребе и осећања других, поштују правила, конструктивно учествују у кооперативним и такмичарским играма и активностима, негују и брину о природној, физичкој и друштвеној средини.
Сазнајни развој, кроз:
- Развој опажања
- Знање и разумевање света
- Говор и комуникација
- Почетно математичко образовање
- Опажање и схватање простора и просторних односа
- Логичке операције на конкретним предметима и појавама
- Развијање појмова геометријских облика и равни у простору
- Мере и мерење
- Временски односи
Физичко васпитање
Садржаји и активности у области физичког васпитања су:
- природни облици кретања са елементима атлетике (ходање, трчање, скакање, провлачење, пењање)
- елементарна гимнастика (бацање и хватање, гурање, вучење и потискивање, организовано постављање и кретање)
- вежбе за развој појединих мишићних група (леђних, трбушних, стопала и ногу и развој графомоторике)
- игре (примарне, такмичарске и тематске покретне игре, елементарне спортске игре)
- плесне активности (плесови уз музичку пратњу, народне игре и плесови, плесови других народа).
Изражајни и естетски развој
Припрема за школу подразумева развијање и подстицање изграђивања вештина ликовног, музичког и драмског изражавања. Програм пружа могућност детету да прошири своја искуства и вештине у невербалном, визуелном, аудитивном, сензорном и вербалном доживљају и представљању себе и света који га окружује, кроз:
- Ликовни израз детета
- Музичко васпитање
- Драмски израз детета
Остваривање припремног предшколског програма доприноси програмском и организационом повезивању предшколског и школског система као претпоставке остваривања континуитета у васпитању и образовању деце.
Успостављање веза између два дела јединственог система образовања и васпитања олакшава прелазак детета у ново окружење и представља заједничку одговорност васпитача и учитеља, вртића и основне школе.